Kā kļūt par labāku klausītāju?
Atbild Inese Pabērza, WIN partners komunikācijas trenere
Aktīvā klausīšanās ir prasme, kas palīdz veidot jēgpilnas sarunas un risināt konfliktus gan darbā, gan ārpus tā.
Tā ir spēja, ko mēs varam attīstīt, un kura galvenokārt izriet no vēlmes pilnībā koncentrēties uz runātāju, saprast viņa pozīciju un attiecīgi izreaģēt situāciju un sniegt atgriezenisko saiti.
Ir vairāki paņēmieni, kā ikdienā varam kļūt par labākiem klausītājiem.
- Sarunas laikā neitralizē visus blakus kairinātājus – mobilo tālruni, paziņojumus datorā, papildu skaņas avotus telpā, grāmatas, ēdienu (jā, arī ēdienu)!
- Turi acu kontaktu ar runātāju. Attālinātajā komunikācijā izmanto ieslēgtu kameru.
- Darba sarunas laikā veic piezīmes.
- Nedomā par to, ko teiksi, atbildēsi, kamēr klausies! Ja ir grūti, skaties iepriekšējo punktu.
- Nepārtrauc runātāju, neļaujot pabeigt galveno domu vai teikumu. Tā ir emocionāli inteliģenta cilvēka pazīme, turklāt tas palīdzēs izprast sacīto.
- Uzdod papildu jautājumus, lai pārliecinātos, ka izproti līdz galam teiktā būtību, nebaidies atzīt, ja nesaprati.
- Vēro un izproti sarunas biedra ķermeņa valodu.
- Mēģini iejusties runātāja vietā, lai izprastu viņa pozīciju un sacītā pamatojumu.
Kļūstot par aktīvu klausītāju, nenozīmē, ka katrā sarunā ir jānonāk klusētāja lomā. Tomēr šī prasme pretstatā sarunu biedra pārtraukšanai, sava viedokļa uzspiešanai vai nemitīgiem runas plūdiem palīdzēs veidot attiecības, kas balstās uz sadarbību un savstarpēju uzticēšanos.